Haco Wonen
Jan Lancee van Haco:
De Kracht van Maurice is dat ie altijd blijft lachen
Als zoon van een Haagse ondernemer stond Jan destijds aan de wieg van wat begon als een aantal Haagse doe-het-zelf winkels en uitgroeide tot een modern bedrijf, met zelfs vestigingen in Spanje. ‘Toen vader in 1967 begon, had hij tien kinderen en die kregen allemaal hun eigen doe-het-zelf winkeltje. Vlierboomstraat, Dierenselaan, Fahrenheitstraat’, Jan kan ze stuk voor stuk nog feilloos opnoemen. ‘In de loop van de jaren gingen we, naast doe-het-zelf artikelen, steeds meer montagemeubelen en bouwpakketten verkopen. Daar was vraag naar en dus gingen we daarin mee. Sinds een jaar of tien leveren we alleen nog meubelen en zijn we een volwaardige meubelzaak. Bankstellen, tienerkamers, bedden, kantoorinrichting, kasten. Wat ons onderscheidt, is dat we alles vanuit eigen voorraad leveren. Tegen een scherpe prijs. En met de eigenaar zelf achter de toonbank. Want we zijn nog steeds een familiebedrijf.’ Wel worden drie van de twintig vestigingen inmiddels door ‘externen’ geleid. Nou ja, ‘ externen’. ‘Het zijn stuk voor stuk mensen die al tientallen jaren bij ons werkten op het moment dat ze leiding van een vestiging overnamen. Dus eigenlijk ook familie‘, aldus Jan.
Op maat
Alle orders van de 20 vestigingen komen in De Lier binnen. ‘Als het een voorraadartikel is, wordt er automatisch een reservering en een factuur gemaakt. Zodra de order compleet is, ontvangt de winkelier een bellijst en printen wij de pakbonnen. De winkel haalt de goederen vervolgens hier op en levert deze af bij de klant.’ Het volledige meubelordersysteem, inclusief orderpicking, facturatie, bestellingen, bezorging en boekhouding werd door Webtechniek geheel op maat geschreven. ‘50% van onze collega meubelbedrijven heeft gekozen voor de standaard software. Maar wat heb je aan een systeem waar je maar de helft van gebruikt? Natuurlijk zijn we in het begin tegen problemen aan gelopen. Er kwam behoorlijk wat commentaar van de werkvloer. Maar de kracht van Maurice is dat ie blijft lachen èn dat ie overal een oplossing voor weet te bedenken.’
Afhankelijk
Een op maat gemaakt systeem is mooi, maar heeft ook z’n nadelen beseft Jan: ‘Je moet overal zelf een oplossing voor bedenken, zelf de kinderziektes eruit halen. En je bent behoorlijk afhankelijk van je leverancier, Webtechniek dus in dit geval. Maar daar hebben we van tevoren goeie afspraken over gemaakt. Het systeem is zo gebouwd dat het eventueel zo door een ander bedrijf overgenomen kan worden. ’
Webshop
De Haco meubelen zijn ook via de webshop te koop. ‘Ook die heeft Webtechniek voor ons gebouwd. De webshop is vooral belangrijk om interesse te wekken. Meubelen kopen is emotie, mensen komen toch het liefst naar de winkel om een gevoel te krijgen bij het meubelstuk, om de stof te kunnen voelen. Maar de webshop is zeker belangrijk in het koopproces. Over de vindbaarheid van de webshop zijn we nog niet helemaal tevreden, dus dat gaan we binnenkort samen met Maurice naar kijken.’
Online
Alle Haco vestigingen hebben online inzicht in het volledige meubelordersysteem. ‘Vroeger kregen we veel telefoontjes van winkeliers met vragen over voorraad en orderstatus. Ze hebben nu zelf direct toegang tot alle data en dat scheelt ons een hoop werk. Je kunt wel zeggen dat het systeem kritisch voor onze bedrijfsvoering is geworden. Dat merk je als het even 15 minuten niet werkt, dan ligt echt alles plat!’ Gelukkig komt dat weinig voor. ‘Ook onze internetverbindingen lopen nu via Webtechniek. We werken nu vijf jaar met het systeem en iedereen is tevreden.’